‘Pisar novih stećaka’ – priča o skulptoru koji ‘kleše jazz’
Dokumentarni film ‘Pisar novih stećaka’ Dragana Stanimirovića i Almira Berkovca prikazan je u okviru programa AJB Prikazuje 4. AJB DOC Film Festivala.
U Multimedijalnom centru Kovači publika AJB DOC Film Festivala gledala je pod otvorenim nebom dokumentarni film Pisar novih stećaka, za koji scenarij i režiju potpisuje Dragan Stanimirović, nakon čega je upriličena diskusija autora filma s publikom.
Film Pisar novih stećaka donosi priču
o bosanskohercegovačkom skulptoru Adisu Fejziću, koji oživljava prije pet vijekova ugaslu tradiciju
klesanja jedinstvenih nadgrobnih kamenih spomenika – stećaka. On reinterpretira
tradicionalne motive i arhaično bosansko ćirilično pismo i tako, kako kaže, “kleše jazz” dok slijedi kreativne principe srednjovjekovnih
bosanskih skulptora i stvara memorijale posvećene univerzalnim ljudskim
vrijednostima.
Ideju za dokumentiranje
ove priče Stanimirović je dobio 2013. godine nakon što je na lokalnom web-portalu
pročitao da je skulptor Adis Fejzić napravio prvi prekookeanski stećak, koji je
postavljen ispred zgrade australskog Parlamenta.
“Bila mi je interesantna priča, ali tada nisam uspio doći do Adisovog kontakta, da bih pet godina kasnije saznao da Adis kleše novi stećak kod Historijskog muzeja Bosne i Hercegovine. Tako smo se upoznali i tako je sve krenulo”, prisjeća se Stanimirović.
Udruživši snage s Almirom Berkovcem, dugogodišnjim prijateljem iz produkcijske kuće Frame+, počeo je snimati film koji prati nastanak jednog od “modernih” stećaka skulptora Fejzića, koji naručuju ratne izbjeglice iz Bosne i Hercegovine nastanjene u danskom gradu Odenseu.
Zamišljen kao znak zahvalnosti novoj domovini, Adis ga kreira kao spomenik kulturama obje zemlje tako što je na njemu ispisao tekst Hansa Christiana Andersena na bosančici, a stihove Maka Dizdara na drevnom runskom pismu.
No, samo nekoliko dana nakon početka
snimanja dokumentarca priča je dobila zamalo koban zaplet, priča Stanimirović, zbog
čega je Fejziću bila neophodna pomoć “više bosanskih ruku”.
“Taj stećak je 25. novembra trebao biti
postavljen u Danskoj. Mi smo počeli snimati krajem augusta, kada je Adis počeo
raditi taj stećak, a radio je toliko brzo da smo mu govorili: ‘De malo uspori’.
Nakon nekoliko dana suočio se sa zdravstvenim problemima, koji su zahtijevali
strogo mirovanje, no došao je na ideju da u pomoć pozove prijatelja koji je
kamenorezac i studente koji će raditi pod njegovim nadzorom i stećak je završen
na vrijeme”, govori.
Stanimirović kroz film progovara i o
drugim nadgrobnim spomenicima, poput Jevrejskog groblja, istovremeno
pokušavajući objasniti kako su sve kulture na području Balkana na neki način
isprepletene.
“Svaka
kultura koja je ovdje dolazila uzimala je nešto od drugih kultura i to
prožimanje praktično prikazujemo u ovom filmu”,
ističe Stanimirović.
Nakon
svjetske premijere na AJB DOC Film Festivalu planirano je prikazivanje filma Pisar
novih stećaka u Odenseu, gradu gdje je postavljen Fejzićev stećak na kojem
je bazirana radnja filma.